Na de Tweede Kamer heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met een wetswijziging die meer duidelijkheid moet brengen over de servicekosten van huurwoningen. Onder meer is nu vastgesteld wat er wel en niet onder servicekosten valt. De nieuwe regels treden per 2026 in werking.

In de wetswijziging is onder meer een lijst met zaken opgenomen waarvoor servicekosten in rekening gebracht mogen worden. Denk aan de kosten van gas en elektra als er geen individuele meters zijn. Bijvoorbeeld de kosten van een gemeenschappelijk zwembad of fitnessruimte vallen niet onder servicekosten.
De nieuwe regels betekenen ook dat huurders de servicekosten beter kunnen controleren en checken of ze niet te veel betalen. Bij een verschil van mening met de verhuurder kan eenvoudiger een zaak gestart worden bij de Huurcommissie.
Ook zijn er regels opgenomen voor gemeentes om de Wet goed verhuurderschap beter te kunnen handhaven. Onder andere is geregeld dat een borgsom maximaal twee maanden kale huur mag bedragen en dat huurders jaarlijks een overzicht moeten krijgen van de gemaakte servicekosten.
De wetswijziging moet het aantal geschillen tussen huurders en verhuurders verminderen. Dit aantal nam de afgelopen jaren namelijk explosief toe.

Ben je van plan om je IB-onderneming in te brengen in een bv? Of twijfel je daar nog over? Als van plan bent om ook een fossiele personenauto in te brengen, is het verstandig om nog dit jaar de bv op te richten en de IB-onderneming in te brengen. Dit geldt ook voor de ruisende inbreng maar ook voor de geruisloze inbreng waarvoor normaal de termijn eindigt op 31 maart 2027!
Lees verder
De uiterste datum waarop een lijfrente moet ingaan, is met ingang van 2026 gewijzigd. Deze nieuwe regels gelden volgens de Belastingdienst echter niet voor lijfrentes met een contractuele einddatum in 2025. Dit betekent dat deze lijfrente uiterlijk eind 2026 moet ingaan. Houd hier rekening mee!
Lees verder